BLOG 26639 CZ

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

 

 

Výzvy v oblasti řízení dodavatelského řetězce na dynamických trzích

Automobilový průmysl čelí obrovským výzvám, protože trhy a technologie se rychle mění. Aby si výrobci a dodavatelé automobilů udrželi konkurenceschopnost, musí přizpůsobit řízení svých dodavatelských řetězců a učinit je odolnějšími než kdykoli předtím.

 

 

 

Pandemie COVID-19, geopolitické napětí a rychlé technologické změny odhalily zranitelnost globálních dodavatelských řetězců v automobilovém průmyslu. V tomto článku se podíváme na výzvy, které nestabilní tržní prostředí představuje pro řízení dodavatelského řetězce v automobilovém průmyslu, a probereme možná řešení.

Příčiny nejistoty dodavatelských řetězců v automobilovém průmyslu

Automobilový průmysl je závislý na globálních dodavatelských řetězcích, které zajišťují spolehlivé dodávky dílů a součástek. V posledních letech však různé faktory vedly ke zvýšení nejistoty a volatility:

Globalizace: Globalizace umožnila výrobcům automobilů rozšířit své dodavatelské řetězce po celém světě, aby snížili náklady a usnadnili přístup na nové trhy. Větší geografický dosah však také vede k delším a složitějším dodavatelským řetězcům, které jsou náchylnější k narušení.

Tato narušení mohou mít podobu geopolitického napětí a obchodních sporů, které mohou vést k zavedení cel, embarg nebo narušení logistiky, což ovlivňuje efektivitu a kontinuitu dodavatelských řetězců.

Pandemie COVID-19 také nemilosrdně odhalila závislost na jednotlivých nízkonákladových výrobních závodech a dodavatelích. Zastavení místní výroby by mohlo mít dalekosáhlé důsledky. Když musely být v důsledku výluky uzavřeny továrny v Číně, došlo k náhlému nedostatku https://www.cnbc.com/2020/02/04/coronavirus-damages-chinas-auto-industry-as-outbreak-worsens.html“">1,7 milionu dílů pro vozidla na trhu.

Technologické změny: Technologické změny v automobilovém průmyslu představují pro dodavatelský řetězec obrovské výzvy. Rychlý rozvoj inovativních technologií (multimédia, autonomní řízení, asistenční systémy řidiče, propojené automobily) a rostoucí význam elektromobility zásadně mění způsob konstrukce automobilů. Každý z těchto pokroků vyžaduje, aby se dodavatelský řetězec přizpůsobil a udržel krok.

Problémy, které to může způsobit, ilustrovala globální krize čipů. Když v důsledku pandemie Covid-19 prudce poklesl prodej automobilů, výrobci polovodičů přesunuli své kapacity na čipy pro spotřební elektroniku nebo fitness zařízení, jejichž prodej se zvýšil. Když pak objednávky vozidel rostly rychleji, než se očekávalo, potřebné čipy již nebylo možné vyrábět tak rychle.

Závislost na surovinách : Zejména vozidla poháněná bateriemi vyžadují problematické suroviny pro baterie, jako je lithium, kobalt a vzácné zeminy. Jejich těžba je často spojena s problémy ESG, jako jsou ekologicky škodlivé podmínky těžby a porušování lidských práv v některých těžebních regionech. Koncentrace těchto surovin v několika málo zemích navíc může ohrozit bezpečnost dodávek a vést k výkyvům cen.
image 28015 1 optimized

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

Dobrým příkladem souvisejících problémů je například bližší analýza trhu s lithiem: tento lehký kov se v letech 2020-2022 stal nedostatkovým a jeho cena vzrostla o 400 %. Na trhu panovala atmosféra zlaté horečky a Elon Musk již hovořil o „nové ropě“. Na trh vstoupili noví hráči a zavedení provozovatelé dolů zvýšili objemy produkce. Poté se však poptávka vyvíjela hůře, než se očekávalo, a cena se propadla, i když je stále vysoko nad úrovní roku 2020. https://www.commodity-capital.com/de/produkte/structured-solutions-next-generation-resources-fund“">Odborníci očekávají, že do roku 2030 se poptávka téměř ztrojnásobí, i když zatím není jasné, jak bude uspokojena. Jižní Amerika může k růstu přispět jen stěží, protože většina solných jezer je již v produkci. Austrálie poroste, ale největší nárůst již zaznamenala. Afrika je potenciálním dodavatelem, ale tamní lithium je podřadné. Kanada a USA by mohly pokrýt část budoucí poptávky, ale pouze v případě, že se urychlí povolovací řízení.

Potenciální nesoulad mezi nabídkou a poptávkou však není jediným problémem lithia: nejdominantnějším hráčem na trhu je Čína. Kromě obav z ochrany životního prostředí a porušování lidských práv zde vždy existuje riziko, že autokratický režim využije své tržní síly z geopolitických důvodů.

Problémy a úzká místa v globálních dodavatelských řetězcích

Řízení globálních dodavatelských řetězců v automobilovém průmyslu představuje řadu výzev, které mohou vést k úzkým místům. Zde je několik příkladů:

Zpoždění v dopravě: Přeprava automobilových dílů a vozidel na velké vzdálenosti může být časově náročná. Tato zpoždění se mohou dále prodlužovat, pokud se jedná o více druhů dopravy, například silniční, železniční, leteckou a námořní.

Celní řízení: Celní řízení může být významnou překážkou. Vyřizování celních formalit může být časově náročné, zejména pokud není dokumentace v pořádku nebo pokud jsou předpisy složité a různorodé.

Dopravní kapacita : Dostupnost dopravní kapacity se může lišit a často je obtížné ji předvídat. Přepravní kapacitu mohou ovlivnit faktory, jako jsou sezónní výkyvy, náklady na pohonné hmoty a dostupnost řidičů nebo lodí. Tyto výkyvy mohou vést k úzkým místům, zejména pokud o stejné zdroje soutěží více výrobců.

Minimalizace zásob: Systém výroby „just-in-time“, který se v automobilovém průmyslu hojně využívá, minimalizuje úroveň zásob a vyžaduje přesnou koordinaci mezi dodavateli a výrobci. To sice zvyšuje efektivitu, ale i malé narušení dodavatelského řetězce může vést k přerušení výroby. Úzká místa mohou vzniknout také v případě neočekávaného zvýšení poptávky.

Jazykové bariéry: V globálních dodavatelských řetězcích, kde spolupracují účastníci z různých zemí a s různými mateřskými jazyky, mohou jazykové bariéry vést k nedorozuměním a zpožděním.

Rozdíly v časových pásmech: Koordinace činností v různých časových pásmech může být obtížná a vést ke zpoždění při rozhodování. To může ovlivnit rychlost reakce dodavatelského řetězce, zejména v případě nepředvídaných událostí, které vyžadují rychlou reakci.

Kulturní nedorozumění: Kulturní rozdíly mohou vést k nedorozuměním v obchodních praktikách, komunikačních stylech a dokonce i ve výkladu smluv. To může ovlivnit důvěru a spolupráci mezi účastníky dodavatelského řetězce.
image 28015 2 optimized

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

Strategie pro odolnější dodavatelské řetězce

Existují dvě hlavní strategie, jak čelit výše popsaným nejistotám a problémům a zvýšit odolnost dodavatelských řetězců:

1. Re-shoring výroby

Jednou z možných strategií, jak zvýšit odolnost dodavatelských řetězců, je přesun výroby. Jedná se o přesun výroby zpět do blízkosti domácího trhu a do regionů se stabilnějšími politickými a hospodářskými podmínkami. To může vést ke kratším a pružnějším dodavatelským řetězcům a snížit riziko geopolitického napětí a přírodních katastrof. Podle studie společnosti ABB provedené v roce 2022 plánuje 86 % německých a 74 % evropských společností re-shoringová nebo near-shoringová opatření.

Automobilový průmysl však v tomto ohledu stále váhá, protože pro efektivní realizaci reshoringu musí být splněny základní podmínky. Například studie společnosti Porsche Consulting odhalila, že při strategickém zvažování re-shoringu nebo near-shoringu je pro dodavatele důležitá zejména otázka nákladů. Vyhnout se příplatkům za ceny uhlíku, které přenášejí výrobci OEM, by zde mohlo převážit misky vah. Celkově studie uvádí čtyři základní předpoklady pro to, aby se o re- nebo nearshoringu vůbec uvažovalo:

  • přístup k obnovitelné energii a nízkým emisím uhlíku
  • spolehlivé dodávky energie a zdrojů
  • efektivní logistika
  • kvalifikovaní zaměstnanci

Problémem je zejména nedostatek kvalifikovaných pracovníků, protože potřebné kvalifikované pracovníky „nelze jednoduše převést z jedné země do druhé nebo je tam najmout“, jak zdůrazňuje Dr. Ralph Wiechers. Hlavní ekonom VDMA však opatření na přesun výroby kategoricky nevylučuje: „Vzhledem k nedostatku kvalifikovaných pracovníků a relativně vysokým nákladům na pracovní sílu v Evropě může být například výroba bateriových článků u nás rentabilní pouze v případě, že budou továrny vysoce automatizované.“ Oblíbeným průkopníkem z jiného odvětví je Adidas. Výrobce sportovního zboží vyrábí od prosince 2015 části své kolekce opět ve vysoce automatizované továrně v Ansbachu.

2. Diverzifikace dodavatelského řetězce

Diverzifikace dodavatelských řetězců je důležitým krokem ke snížení závislosti na jednotlivých dodavatelích nebo lokalitách. Pro diverzifikaci existují různá opatření:

  • Dodávky z více zdrojů: Namísto spoléhání se na jediného dodavatele mohou výrobci automobilů získávat kritické díly a komponenty z více zdrojů. Tím se snižuje riziko narušení dodávek v případě selhání některého dodavatele nebo jeho potíží.
  • Geografická diverzifikace: Výroba a zásobování mohou být rozloženy do více lokalit, aby se snížilo riziko geopolitického napětí, přírodních katastrof nebo výluk.
  • Místní zdroje: Získávání dílů a materiálů z místních nebo regionálních zdrojů může snížit náklady na dopravu a zkrátit dodavatelský řetězec. To může vést také k lepší kontrole kvality a dodacích lhůt.

Diverzifikace dodavatelského řetězce vyžaduje pečlivé plánování a analýzu. Společnosti musí zvážit náklady a přínosy různých scénářů a zajistit, aby byla zachována kvalita a kompatibilita dílů. Dobře diverzifikovaný dodavatelský řetězec však může přispět k větší odolnosti a pružnosti automobilového průmyslu.
image 28015 3 optimized

Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)

Závěr

Automobilový průmysl čelí velkým výzvám při přizpůsobování svých dodavatelských řetězců požadavkům dynamických trhů. Přesunem výroby a diverzifikací zdrojů nákupu mohou výrobci vybudovat odolnější a agilnější dodavatelské řetězce. Efektivní řízení dodavatelského řetězce dnes vyžaduje pečlivé plánování a schopnost rychle se přizpůsobit změnám na trhu. Společnosti, které investují do odolných dodavatelských řetězců, budou mít lepší pozici pro zvládání narušení a prosperitu v nestálém tržním prostředí.

Chcete zvýšit odolnost svých dodavatelských řetězců? Naši interim manažeři a odborníci vám kdykoli rádi poradí s různými tématy. Kontaktujte nás e-mailem na adrese Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo telefonicky na čísle +49 (0)89 1894 6057.

 

Cookies user preferences
We use cookies to ensure you to get the best experience on our website. If you decline the use of cookies, this website may not function as expected.
Accept all
Decline all
Read more
Essential
These cookies are needed to make the website work correctly. You can not disable them.
Save