Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)
Automobilový průmysl pod tlakem: strategie pro odolnější dodavatelské řetězce
Automobilový průmysl je jedním z nejsložitějších odvětví na světě a jeho dodavatelské řetězce kladou na zúčastněné vysoké nároky. V posledních letech se potýká s významnými problémy, které vedou k nejistotě a narušení dodavatelských řetězců.
Tento příspěvek na blogu se zabývá příčinami nejistot v dodavatelských řetězcích automobilového průmyslu, z nich vyplývajícími problémy a možnými strategiemi řešení. Zabývá se také významem zajištění kvality a ochrany životního prostředí v této souvislosti.
Proč jsou dodavatelské řetězce nejisté?
Termín "černá labuť" označuje neočekávanou a nepravděpodobnou budoucí událost s významnými důsledky. Tyto události jsou tak vzácné, že se vymykají běžným očekáváním a nelze je předvídat na základě známých skutečností.
Dodavatelské řetězce v automobilovém průmyslu se v posledních letech stávají stále častěji obětí těchto černých labutí. Příkladem jsou
- Pandemie COVID-19: Pandemie COVID-19 významně ovlivnila automobilový průmysl, protože výluky a narušení dodavatelského řetězce vedly k nedostatku surovin a autodílů. Uzavření automobilového průmyslu v Číně na začátku pandemie vedlo k nedostatku až 1,7 milionu autodílů. Pandemie vedla také k narušení dodavatelských řetězců křemíku, materiálu, z něhož se vyrábějí především čipy. Výrobci buď dočasně nemohli pracovat, nebo se doprava do továren zastavila kvůli místním výlukám.
- Válka na Ukrajině: Válka mezi Ruskem a Ukrajinou vedla k dalším překážkám a narušením na straně nabídky a poptávky. Výrobci a dodavatelé reagovali zastavením výroby a prodeje v Rusku a válka vedla k narušení dodavatelských řetězců. Obě země jsou důležitými dodavateli komponentů pro evropský automobilový průmysl, například kabelových svazků z Ukrajiny a palladia z Ruska.
- Brexit: Brexit změnil obchodní vztahy mezi Spojeným královstvím a EU a způsobil nejistotu v automobilovém průmyslu. Úzká spolupráce, která byla dříve založena na jednotném trhu, musela být reorganizována a nejistota vedla k odložení investičních rozhodnutí. Tarify a regulační změny způsobené brexitem vedly k provozním problémům a nárůstu byrokracie, což zkomplikovalo evropské dodavatelské řetězce a snížilo jejich atraktivitu pro mezinárodní obchodní a investiční vztahy.
- Nedostatek čipů: Nedostatek čipů významně ovlivnil automobilový průmysl a vedl k omezení výroby u předních výrobců. Důvodů je celá řada. Na jedné straně automobilový průmysl prošel strukturálními změnami a jak vozidla s konvenčním pohonem, tak elektromobily vyžadují velké množství čipů. Za druhé pandemie vedla k narušení dodavatelských řetězců čipů a přírodní katastrofy, jako je sucho na Tchaj-wanu a chladné počasí v USA, situaci ještě zhoršily.
Výzvy v dodavatelských řetězcích
Výše uvedené události odhalily stávající problémy a přispěly k mnoha výzvám, kterým dodavatelský řetězec v automobilovém průmyslu čelí:
- Nedostatečná transparentnost globálních dodavatelských řetězců: Automobilový průmysl je ze své podstaty složitý, s průměrným počtem 30 000 součástek na jedno vozidlo může mít i malá slepá skvrna významný dopad na celý proces zadávání zakázek. Tento nedostatek transparentnosti ještě zhoršuje globalizace dodavatelských řetězců, které se často rozkládají na několika kontinentech a zahrnují množství společností. Například šroub vyrobený ve východní Asii projde mnoha montážními linkami v jiných zemích, než je nakonec namontován do vozu, který skončí v evropském autosalonu.
- Rostoucí náklady: Přerušení dodávek v souvislosti s pandemií a rostoucí ceny energií vedly ke zvýšení nákladů výrobců, což ztěžuje realizaci dlouhodobých strategií a investice do odolnějších dodavatelských řetězců.
- Ochrana životního prostředí: Pod vlivem stále přísnějších předpisů a rostoucí poptávky zákazníků se průmysl zaměřuje na ochranu životního prostředí a snižování emisí. Poptávka zákazníků po elektromobilech a přísnější emisní předpisy znamenají, že ekologické iniciativy jsou pro výrobce a partnery zásadní. To platí i pro logistické partnery.
Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)
Možná řešení pro nejisté dodavatelské řetězce
K překonání problémů a zlepšení stability dodavatelských řetězců lze zvážit několik strategií:
- Zlepšení komunikace a spolupráce: Použití softwaru pro komunikaci v reálném čase a centralizace všech komunikačních kanálů zajišťuje efektivnější výměnu dat mezi všemi zúčastněnými stranami. Tím se posilují vztahy s dodavateli a zároveň se zvyšuje robustnost dodavatelského řetězce díky včasnému rozpoznání úzkých míst.
- Řízení dodavatelů: Udržování vztahů s dodavateli založených na otevřenosti, důvěře a komunikaci je zásadní pro stabilní dodavatelský řetězec. To lze podpořit použitím softwaru pro správu dodavatelů, který zajistí hladkou a efektivní komunikaci. Software pro řízení dodavatelů může také pomoci zpřehlednit dodavatelskou základnu, aby bylo možné porovnávat jednotlivé dodavatele, a tím zlepšit strategické plánování.
- Odolnost a flexibilita: Dodavatelské řetězce musí být odolnější vůči neočekávaným výzvám. Toho lze dosáhnout zavedením procesů pro sledování a varování před úzkými místy v dodávkách, zjednodušeným přístupem k údajům o dodávkách a flexibilními a rychlými postupy pro nástup do zaměstnání.
- Elektronická výměna dat (EDI): Využití moderních řešení EDI může překonat složitost globálních dodavatelských řetězců a zlepšit flexibilitu, transparentnost a schopnost plánování společností. EDI umožňuje přímou a automatizovanou výměnu strukturovaných obchodních informací mezi IT systémy obchodních partnerů prostřednictvím standardizovaných rozhraní a formátů. To může snížit manuální úsilí spojené se zpracováním příchozích objednávek a zvýšit efektivitu. EDI jako služba je atraktivním řešením zejména pro malé a střední podniky, protože představuje nákladově efektivnější alternativu k tradičnímu EDI. V případě EDI jako služby je systém poskytován a provozován poskytovatelem služeb, což snižuje potřebu hlubokých odborných znalostí, instalace a vlastního provozu. Společnosti tak mohou využívat výhod EDI, aniž by musely investovat do nákladného vybavení.
- Reorganizace dodavatelských řetězců: Závislost na konkrétních dodavatelích nebo regionech lze snížit rychlejším a pružnějším zapojením nových, vyhovujících dodavatelů. To může usnadnit dodržování předpisů a minimalizovat dopady narušení. Diverzifikace dodavatelské základny může rovněž pomoci zvýšit odolnost dodavatelského řetězce a snížit riziko narušení. Ze studie, kterou v roce 2023 zveřejnila společnost Capgemini, vyplývá, že od roku 2021 se v automobilovém průmyslu celosvětově snížil počet dodavatelů z offshore lokalit o 22 %. Největší pokles o 27 % je zaznamenán v Německu. Do roku 2025 se očekává další globální pokles o 19 %.
- Technologie pro větší transparentnost: Zavedení technologií, jako je blockchain, může zlepšit sledování a dohledatelnost zboží v dodavatelském řetězci v reálném čase. To zvyšuje transparentnost a umožňuje lepší rozhodování. Díky lepšímu přehledu mohou výrobci automobilů lépe reagovat na narušení a proaktivně přijímat opatření k minimalizaci dopadů.
Zajišťování kvality a ochrana životního prostředí v automobilovém průmyslu
Zajištění kvality (QA) a ochrana životního prostředí jsou v automobilovém průmyslu zásadními aspekty, které hrají důležitou roli při zabezpečení dodavatelských řetězců a zajištění kvality výrobků.
Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)
Zajištění kvality
Cílem zajištění kvality je vytvořit důvěru v plnění požadavků na kvalitu výrobků nebo služeb. Existují dva hlavní přístupy: statické a dynamické zajišťování kvality. Při statickém zajišťování kvality jsou parametry kvality specifikovány externě a odsouhlaseny několika smluvními partnery. Externí auditoři provádějí pravidelné audity a sdělují naléhavá opatření. Dynamické zajišťování kvality se naproti tomu zaměřuje na nezávislý vývoj organizace bez externích specifikací.
V automobilovém průmyslu je zajištění kvality zásadní pro zajištění bezporuchovosti komponent ve výrobě a pro identifikaci a odstranění příčin poruch. Někteří externí poskytovatelé se specializují na služby zajištění kvality v dodavatelském řetězci. Například společnost EuroQ nabízí služby technické kvality, které pomáhají výrobcům OEM a dodavatelům v automobilovém průmyslu. Patří mezi ně služby kontroly příchozího a odchozího zboží a také služby přebalování a přeznačování. Kromě toho mohou při zefektivňování dodavatelských řetězců hrát zásadní roli společnosti, jako je Optimas, které se specializují na spojovací materiál a výrobky třídy C. Standardizací spojovacích součástí lze zjednodušit výrobu vozidel a jejich komponentů, což vede k úspoře času a nákladů. Společnost Optimas rovněž nabízí služby VMI (Vendor Managed Inventory). Tím, že pro zákazníky přebírají správu zásob, přispívají k efektivnímu a nákladově efektivnímu dodavatelskému řetězci.
Photo credit: PhotoMIX-Company für Pixabay (via Canva pro)
Ochrana životního prostředí
Ochrana životního prostředí je v automobilovém průmyslu stále důležitější. Výrobci musí dodržovat přísnější emisní předpisy a zohledňovat poptávku spotřebitelů po elektromobilech. To vyžaduje spolupráci s novými dodavateli specializujícími se na elektromobily a realizaci iniciativ na snížení emisí.
Výrobci automobilů se v této souvislosti potýkají s různými problémy. Například iniciativy v oblasti oběhového hospodářství se zpožďují kvůli nedostatku dodavatelů (recyklovaných) materiálů. Kromě toho je třeba úsilí o udržitelnost a oběhové hospodářství sladit s faktory, jako jsou náklady a cenová dostupnost.
Závěr
Zajištění dodavatelských řetězců v automobilovém průmyslu vyžaduje kombinaci zdokonalených procesů komunikace a spolupráce, odolných a flexibilních systémů, efektivního využívání technologických řešení a silného zaměření na zajištění kvality a ochranu životního prostředí. Zavedením těchto strategií mohou výrobci minimalizovat dopady narušení a vybudovat odolnější a produktivnější dodavatelské řetězce.